Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jazykové dovednosti žáků s odlišným mateřským jazykem na prvním stupni základní školy
Sabolčiková, Adéla ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Cílem diplomové práce "Jazykové dovednosti žáků s odlišným mateřským jazykem na prvním stupni základní školy" je analýza jazykových dovedností žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem. Společně s dílčími řečovými dovednostmi se předložená práce zaměřuje především na pragmatickou jazykovou rovinu, v rámci které je hodnoceno užití jazykových dovedností v sociálním kontextu. Teoretická část práce je tvořena prvními třemi kapitolami. Úvodem jsou vymezeny pojmy komunikace, jazyk a řeč, komunikační schopnost a bilingvismus. Druhá kapitola se věnuje specifikům adaptace a osvojování češtiny jako druhého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem. V rámci této kapitoly jsou také uvedeny možnosti jazykové diagnostiky. Závěrem je společně s vybranými organizacemi věnujícími se podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem charakterizováno vzdělávání této skupiny v tuzemském školském systému. Pro výzkumné šetření byl zvolen výzkumný vzorek šesti informantů ze dvou základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Předmětem empirické části je diagnostika jazykových dovedností v oblastech mluvení a porozumění řeči, čtení s porozuměním a psaní. Následuje analýza vybraných projevů v pragmatické jazykové rovině. Pro účely výzkumného šetření byl zvolen kvalitativní výzkumný design. Získaná data byla následně...
Sociální užití komunikačních schopností u uživatelů pobytových sociálních služeb
Žáčková, Odeta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na oblast speciální pedagogiky. Zabývá se vymezením základních poznatků v mezilidské komunikaci a vývojem řeči jak obecně, tak především v rámci symptomatických poruch řeči u osob s mentálním postižením. V souvislosti s komunikací představuje čtyři jazykové roviny, z nichž se nejvíce věnuje pragmatické jazykové rovině a sociálnímu užití komunikace. Propojuje poznatky o intaktním vývoji řeči s vývojem řeči u dětí s mentálním postižením a poznatky o pragmatické jazykové rovině se specifiky pragmatiky osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření diplomové práce vzniklo prostřednictvím interpretace výsledků získaných pomocí hodnotícího materiálu, vytvořeného pro tuto práci na základě teoretických poznatků a inspirace jiných hodnotících materiálů. Šetření mapuje úroveň pragmatické jazykové roviny jakožto sociální užití komunikace u osob využívajících pobytových sociálních služeb, konkrétně jednoho domova pro osoby se zdravotním postižením (DOZP). Závěrem práce je vyhodnocení úrovně dílčích částí pragmatické jazykové roviny u osob s mentálním postižením a doporučení pro praxi v rámci zlepšení nedostatků na této rovině. Během šetření byly u cílové skupiny zjištěny nedostatky v pragmatických jazykových dovednostech, především v udržování očního kontaktu, pochopení a vyjádření...
Pragmatická jazyková rovina u žáků s autismem
Fišerová, Žaneta ; Kopečný, Petr (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Tématem diplomové práce je pragmatická jazyková rovina u žáků s autismem. Hlavním cílem je analyzovat projevy vybraných žáků s dětským autismem v oblasti pragmatické jazykové roviny a následně uvést návrhy pro praxi. Dílčími cíli je analyzovat verbální, neverbální a paralingvistické aspekty mluvního projevu. Teoretická část práce je zaměřena na proces komunikace, jednotlivé jazykové roviny a narušenou komunikační schopnost. Dále jsou zde obsaženy teoretické poznatky o poruchách autistického spektra (PAS), především jejich terminologie, etiologie, symptomatologie a jednotlivé typy PAS. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na specifika řečového projevu žáků s poruchami autistického spektra a na možnosti rozvoje této oblasti, jako je například využití alternativní a augmentativní komunikace. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, které analyzuje pragmatickou jazykovou rovinu žáků s poruchami autistického spektra. Ke zpracování výzkumného šetření je využita analýza výsledků činnosti, zúčastněné pozorování a polostrukturovaný rozhovor s matkou dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra, autismus, pragmatická jazyková rovina, komunikace, narušená komunikační schopnost

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.